Szkoły w Irlandii, które chcą wdrożyć do programów szkolnych edukację architektoniczną mogą skorzystać z pomocy RIAI (The Royal Institute of the Architects of Ireland), która wydała publikację Shaping space. Materiały mają posłużyć szkołom gimnazjalnym i średnim, choć możliwe jest również wykorzystanie materiałów w klasach młodszych. Zawierają scenariusze lekcji, poruszające takie tematy jak: Mój dom, Miasteczko i miasto, Budynki historyczne. Dodatkowo zawarto poradniki dotyczące rysowania, budowania modeli, inwentaryzowania i fotografowania.
Edukacją przestrzenną zajmuje się również Irlandzka Fundacja Architektury (Irish Architecture Foundation).
Czym jest przestrzeń publiczna? Komu potrzebny jest podział na przestrzeń publiczną i prywatną? W jaki sposób przestrzeń konkretna przekształca się w abstrakcyjną (komunikacyjną)?
“Myślimy przestrzeń” to cykl spotkań konwersatoryjnych wokół różnych refleksji, stanowisk i modeli dotyczących fenomenu przestrzeni. Spotkania te – oprócz możliwości poznania tychże ujęć – dają okazję do krytycznej analizy dotychczasowych sposobów myślenia o przestrzeni oraz wypracowania nowych jej koncepcji. Mają także stworzyć okazję do zgłębiania zawiłych relacji pomiędzy przestrzenią, a jednostkami, w szczególności zaś tego, jak przestrzeń i ludzie wzajemnie na siebie oddziałują oraz jakie związki zachodzą między jednostkowymi doświadczeniami, a przestrzenią jako taką.
Czas: czwartek, 27 maja 2010, godz. 18:00
Miejsce: Massolit Books and Cafe, ul. Felicjanek 4, Kraków
Organizatorzy spotkania, Fundacja SPLOT i Projekt Miejski, proponują lekturę następujących tekstów:
1. Ch. Mouffe: Agonistyczne przestrzenie publiczne i polityka
demokratyczna – tekst dostępny tutaj;
2. G. Debord, Społeczeństwo spektaklu. Rozważania o społeczeństwie
spektaklu, tłum. M. Kwaterko, Państwowy Instytut Wydawniczy 2006, stamtąd:
rozdział VII “Zagospodarowanie terytorium”
Jako literaturę uzupełniającą proponują natomiast numery 21 (Przestrzenie prywatne) i 22 (Przestrzenie władzy) kwartalnika “Autoportret”.
Zapraszamy wszystkich zainteresowanych tematyką, w szczególności studentów i studentki, doktorantów i doktorantki, działaczy i działaczki organizacji społecznych i kulturalnych, architektów i architektki oraz urbanistów i urbanistki.
Spotkanie poprowadzi Majka Sokal – socjolożka, politolożka, współorganizatorka Festiwalu Kultura dla Tolerancji oraz innych licznych projektów i spotkań kulturalno-społecznych, związana z Massolit Books.
O placach zabaw, jako o miejscach ważnych, mówiła 19 maja br. w Bibliotece Sztuki Anna Komorowska, architektka i pedagożka, założycielka „pracowni k.”. Na pokazanych przez Anię slajdach można było zobaczyć, że obsiana trawą górka czy zgrabna ścianka z okienkiem (która może być stoiskiem sklepowym albo ekranem telewizora) potrafią inspirować dzieci do twórczej zabawy. Pomysłowe i dobrze wykonane place zabaw w przyszłości zaprocentują: to na nich wychowają się wrażliwi na przestrzeń i formę obywatele.
O spotkaniu z Anią Komorowską pisze Aneta Rostkowska na blogu „Projektu Miejskiego”.
Holandia buduje razem z dziećmi! Nie udało mi się znaleźć przykładów zorganizowanej, całorocznej edukacji architektonicznej. Organizowane są jednak wydarzenia, które gromadzą setki dzieci i dziesiątki architektów na jeden dzień.
Bouwen in de Beurs, co roku gromadzi w Beuers van Berlage 600 dzieci, w wieku od 7 do 12. Pod okiem 80 architektów i 100 wolontariuszy dzieci budują modele, związane z tematem danej imprezy. Organizatorzy zachęcają do tworzenia własnych imprez tego typu. Przygotowali nawet Handboek – poradnik jak przygotować imprezę tego typu.
Podobnym projektem jest Rotterdam bouwt!.
Jednodniowe wydarzenie dla dzieci w wieku 7 do 12, organizowane w latach 2003-2007. Organizatorzy zapewniają również możliwość wypożyczenia zestawu materiałów edukacyjnych na temat architektury.
Sezon na modernizm trwa! Zapraszamy Państwa serdecznie na prezentację książki dr Andrzeja Szczerskiego (Instytut Historii Sztuki UJ) zatytułowanej Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowej i Wschodniej 1918-1939. Publikacja towarzyszy wystawie trwającej w łódzkim MS2 jeszcze tylko do 30 maja.
W spotkaniu prowadzonym przez Beatę Seweryn udział wezmą Jarosław Suchan, Andrzej Szczerski, Grzegorz Sztwiertnia.
Czas: wtorek, 18.05.2010, godz. 18:30
Miejsce: Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a, Kraków
Spotkanie z cyklu: Przestrzeń kultury
W okresie międzywojnia podjęto próbę budowy modernistycznej Europy Środkowo-Wschodniej złożonej z niepodległych państw, starając się znaleźć dla nich miejsce w cywilizacyjnym centrum. Mimo iż dwudziestolecie międzywojenne pozostało projektem niedokończonym, stworzyło podstawy nowej tożsamości regionu, kwestionując tezę o jego marginalnym znaczeniu dla „epoki nowoczesnej”. Polityczna mapa Europy ukształtowana po 1918 roku nie miała historycznych precedensów. Miedzy morzami Bałtyckim i Adriatyckim po raz pierwszy w dziejach kontynentu powstały Czechosłowacja, Jugosławia, Łotwa, Estonia, a nowe granice określiły terytoria Polski, Litwy i Węgier. W każdym z tych krajów podjęto realizację odrębnych programów modernizacyjnych związanych z tworzeniem fundamentów ich niepodległości i przemianami w dziedzinie kultury.
Przeciwko nudnym parkom, przeciwko budowaniu wyłącznie w wirtualu, przeciwko dyktatowi mocnej kawy i laptopa zastrajkują 20 maja br. Roboty Parkowe. Roboty poprą pracę fizyczną, rozmowę o wartości przestrzeni publicznych i udział mieszkańców w jej planowaniu.
Nieformalna grupa animująca roboty to studenci Wydziału Architektury : Aleksandra Zając, Ewa Szymczyk, Barbara Nawrocka, Marta Kulikowska, Barbara Browarnik, Szymon Czernek, i Milena Krupa. O idei Robót (Robotów) Parkowych można poczytać na ich blogu.