warsztaty

Edukacja przestrzenna w Irlandii

Szkoły w Irlandii, które chcą wdrożyć do programów szkolnych edukację architektoniczną mogą skorzystać z pomocy RIAI (The Royal Institute of the Architects of Ireland), która wydała publikację Shaping space. Materiały mają posłużyć szkołom gimnazjalnym i średnim, choć możliwe jest również wykorzystanie materiałów w klasach młodszych. Zawierają scenariusze lekcji, poruszające takie tematy jak: Mój dom, Miasteczko i miasto, Budynki historyczne. Dodatkowo zawarto poradniki dotyczące rysowania, budowania modeli, inwentaryzowania i fotografowania.

Edukacją przestrzenną zajmuje się również Irlandzka Fundacja Architektury (Irish Architecture Foundation).

pismo

Myślimy przestrzeń: spotkanie pierwsze

Czym jest przestrzeń publiczna? Komu potrzebny jest podział na przestrzeń publiczną i prywatną? W jaki sposób przestrzeń konkretna przekształca się w abstrakcyjną (komunikacyjną)?

“Myślimy przestrzeń” to cykl spotkań konwersatoryjnych wokół różnych refleksji, stanowisk i modeli dotyczących fenomenu przestrzeni. Spotkania te – oprócz możliwości poznania tychże ujęć – dają okazję do krytycznej analizy dotychczasowych sposobów myślenia o przestrzeni oraz wypracowania nowych jej koncepcji. Mają także stworzyć okazję do zgłębiania zawiłych relacji pomiędzy przestrzenią, a jednostkami, w szczególności zaś tego, jak przestrzeń i ludzie wzajemnie na siebie oddziałują oraz jakie związki zachodzą między jednostkowymi doświadczeniami, a przestrzenią jako taką.

Czas: czwartek, 27 maja 2010, godz. 18:00
Miejsce: Massolit Books and Cafe, ul. Felicjanek 4, Kraków

Organizatorzy spotkania, Fundacja SPLOT i Projekt Miejski, proponują lekturę następujących tekstów:

1. Ch. Mouffe: Agonistyczne przestrzenie publiczne i polityka
demokratyczna – tekst dostępny tutaj;

2. G. Debord, Społeczeństwo spektaklu. Rozważania o społeczeństwie
spektaklu
, tłum. M. Kwaterko, Państwowy Instytut Wydawniczy 2006, stamtąd:
rozdział VII “Zagospodarowanie terytorium”

Jako literaturę uzupełniającą proponują natomiast numery 21 (Przestrzenie prywatne) i 22 (Przestrzenie władzy) kwartalnika “Autoportret”.

Zapraszamy wszystkich zainteresowanych tematyką, w szczególności studentów i studentki, doktorantów i doktorantki, działaczy i działaczki organizacji społecznych i kulturalnych, architektów i architektki oraz urbanistów i urbanistki.

Spotkanie poprowadzi Majka Sokal – socjolożka, politolożka, współorganizatorka Festiwalu Kultura dla Tolerancji oraz innych licznych projektów i spotkań kulturalno-społecznych, związana z Massolit Books.

debaty

Anna i dzieci

O placach zabaw, jako o miejscach ważnych, mówiła 19 maja br. w Bibliotece Sztuki Anna Komorowska, architektka i pedagożka, założycielka „pracowni k.”. Na pokazanych przez Anię slajdach można było zobaczyć, że obsiana trawą górka czy zgrabna ścianka z okienkiem (która może być stoiskiem sklepowym albo ekranem telewizora) potrafią inspirować dzieci do twórczej zabawy. Pomysłowe i dobrze wykonane place zabaw w przyszłości zaprocentują: to na nich wychowają się wrażliwi na przestrzeń i formę obywatele.
O spotkaniu z Anią Komorowską pisze Aneta Rostkowska na blogu „Projektu Miejskiego”.

warsztaty

Rotterdam buduje!

Holandia buduje razem z dziećmi! Nie udało mi się znaleźć przykładów zorganizowanej, całorocznej edukacji architektonicznej. Organizowane są jednak wydarzenia, które gromadzą setki dzieci i dziesiątki architektów na jeden dzień.

Bouwen in de Beurs, co roku gromadzi w Beuers van Berlage 600 dzieci, w wieku od 7 do 12. Pod okiem 80 architektów i 100 wolontariuszy dzieci budują modele, związane z tematem danej imprezy. Organizatorzy zachęcają do tworzenia własnych imprez tego typu. Przygotowali nawet Handboek – poradnik jak przygotować imprezę tego typu.

Podobnym projektem jest Rotterdam bouwt!.
Jednodniowe wydarzenie dla dzieci w wieku 7 do 12, organizowane w latach 2003-2007. Organizatorzy zapewniają również możliwość wypożyczenia zestawu materiałów edukacyjnych na temat architektury.

pismo

Modernizacje w Bunkrze Sztuki

Sezon na modernizm trwa! Zapraszamy Państwa serdecznie na prezentację książki dr Andrzeja Szczerskiego (Instytut Historii Sztuki UJ) zatytułowanej Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowej i Wschodniej 1918-1939. Publikacja towarzyszy wystawie trwającej w łódzkim MS2 jeszcze tylko do 30 maja.

W spotkaniu prowadzonym przez Beatę Seweryn udział wezmą Jarosław Suchan, Andrzej Szczerski, Grzegorz Sztwiertnia.

Czas: wtorek, 18.05.2010, godz. 18:30
Miejsce: Bunkier Sztuki, pl. Szczepański 3a, Kraków
Spotkanie z cyklu: Przestrzeń kultury

W okresie międzywojnia podjęto próbę budowy modernistycznej Europy Środkowo-Wschodniej złożonej z niepodległych państw, starając się znaleźć dla nich miejsce w cywilizacyjnym centrum. Mimo iż dwudziestolecie międzywojenne pozostało projektem niedokończonym, stworzyło podstawy nowej tożsamości regionu, kwestionując tezę o jego marginalnym znaczeniu dla „epoki nowoczesnej”. Polityczna mapa Europy ukształtowana po 1918 roku nie miała historycznych precedensów. Miedzy morzami Bałtyckim i Adriatyckim po raz pierwszy w dziejach kontynentu powstały Czechosłowacja, Jugosławia, Łotwa, Estonia, a nowe granice określiły terytoria Polski, Litwy i Węgier. W każdym z tych krajów podjęto realizację odrębnych programów modernizacyjnych związanych z tworzeniem fundamentów ich niepodległości i przemianami w dziedzinie kultury.

debaty

Roboty strajkują w parku

Przeciwko nudnym parkom, przeciwko budowaniu wyłącznie w wirtualu, przeciwko dyktatowi mocnej kawy i laptopa zastrajkują 20 maja br. Roboty Parkowe. Roboty poprą pracę fizyczną, rozmowę o wartości przestrzeni publicznych i udział mieszkańców w jej planowaniu.
Nieformalna grupa animująca roboty to studenci Wydziału Architektury : Aleksandra Zając, Ewa Szymczyk, Barbara Nawrocka, Marta Kulikowska, Barbara Browarnik, Szymon Czernek, i Milena Krupa. O idei Robót (Robotów) Parkowych można poczytać na ich blogu.