pismo

Prenumerata 2010 do końca stycznia taniej!

Prenumerata naszego kwartalnika na 2010 rok kosztuje 40 złotych, koszty wysyłki pokrywa wydawca (cena jednego numeru w prenumeracie – 10 zł, w sprzedaży detalicznej – 12 zł). Wpłaty należy kierować na konto: Małopolski Instytut Kultury Bank BPH 31 1060 0076 0000 3310 0016 4770. W tytule wpłaty prosimy wpisać „Autoportret – prenumerata” i zaznaczyć, od którego numeru prenumerata ma się rozpoczynać.

Osoby, które zamówią prenumeratę na 2010 rok do końca stycznia, zapłacą tylko 32 złote!

warsztaty

Organizacje brytyjskie związane z edukacją przestrzenną

Dzisiejszym postem kończę serię poświęconą edukacji przestrzennej w Wielkiej Brytanii. Oczywiście jeśli znajdziemy jakieś nowe informacje/ projekty/ linki, zamieścimy je niezwłocznie.
Tym razem podaję spis tych organizacji, o których nie wspomniałam do tej pory, a które również prowadzą regularne projekty związane z tym tematem.

Kent Architecture Centre
Centre for the urban built environment CUBE
Architecture Centre Bristol
Learning through Landscape
Solent Centre for Architecture+Design
English Heritage
London Open House
Snug & Outdoor

pismo

“Przestrzenie kolonialne” w Radiu Kraków

We wtorek 19 stycznia w Radiu Kraków w audycji "Dzieła sztuki" Justyna Nowicka będzie
rozmawiać z Michałem Wiśniewskim, redaktorem prowadzącym numeru "przestrzenie
kolonialne" i Emilianem Ranocchim, zastępcą redaktorki naczelnej "Autoportretu".
Miłego odbioru!
warsztaty

Taniec i opowieść jako narzędzia edukacji przestrzennej

W poprzednich postach opisałam sporo różnych projektów związanych z edukacją przestrzenną. Dziś jeszcze kilka przykładów z Wielkiej Brytanii.

“Sir Basil Spence Archive Project” to cykl warsztatów dla młodzieży, prezentujących najważniejsze budynki Basila Spence. Projekt został zakończony wystawą i jest opisany na stronie programu.

Na stronie internetowej CEBE (Centre for Education in the Built Environment), znadziemy spis projektów, skierowanych głównie do uczniów ze szkół artystycznych lub studentów. Opracowania zawierają opisy projektu, metodologię, czasami scenariusze zajęć, a także podsumowanie, ewaluację
i bibliografię. Przykładowe projekty to:
Between the Lines – Experiencing Space Through Dance
Teaching Land-scape Through Story-telling Learning

“Manchester after the bomb” to zbiór materiałów dla nauczycieli, zawierający podstawowe dane, zadania, wypowiedzi świadków, zdjęcia i filmy z okresu II wojny światowej. W ramach programu prowadzone są różnego rodzaju zajęcia dla szkół i indywidualnych uczestników. Na stronie internetowej programu znajduje się broszura zawierająca informację o prowadzonych zajęciach.

debaty

Podręcznik debatowania

Książka profesor Krystyny Pawłowskiej, wydana przez Politechnikę Krakowską w 2009 r., powstała w reakcji na poziom debaty publicznej na temat architektury. Autorka pisze, że trafniejszym określeniem byłaby tu nie debata, a kłótnia publiczna. Aby zminimalizować ryzyko kłótni, warto zainwestować w przedprojektowe badania społeczne. Jak można je przeprowadzić – uczy ponad trzystustronicowa publikacja pod tytułem „Przeciwdziałanie konfliktom wokół ochrony i kształtowania krajobrazu. Partycypacja społeczna, debata publiczna, negocjacje”. Powinni się z nią zapoznać przez wszystkim samorządowcy oraz grupy obywatelskie, którym zależy na kształcie przestrzeni publicznej.

warsztaty

Space and Place

Dziś zamieszczam kolejne publikacje poświęcone edukacji przestrzennej, opracowane przez organizacje z Wielkiej Brytanii.

Our Place
Opracowanie zawiera podstawowe ćwiczenia mające na celu zapoznanie uczniów z najbliższym otoczeniem. Warsztaty uczą dzieci jak analizować przestrzeń, jak zbierać informacje, jakie elementy składają się na miasto. Pakiet przedstawia również różne sposoby zapisu przestrzeni i prezentacji informacji.

Investigating Places
Opracowanie składa się z 8 części – od postrzegania przestrzeni, poprzez projekt do jego prezentacji końcowej. Zawiera główne założenia, słownictwo do przyswojenia, scenariusz warsztatów, linki i spis materiałów.

Shaping Places
Jest to długoterminowy projekt prowadzony od 2003 r. W 2004 r. przeprowadzono warsztaty pilotażowe w dwóch szkołach, rok później w 11. Efekty pracy opisane zostały w książce Shaping Places. Publikacja zawiera również przykładowe ćwiczenia.

Breaking boundaries
Opis projektu realizowanego przez Kent Architecture Centre Centra latach 1998 do 2000. Książka przedstawia przebieg projektu, metodologię, partnerów projektu oraz projekty, będące efektem warsztatów.

Castles in Scotland
Przykład materiałów edukacyjnych dla dzieci. Co to są zamki, jakie pełniły funkcje, z czego się składały, jak wyglądało życie na zamku, jak się broniono w czasie wojny, jak wyglądają zamki dziś?

Na zakończenie moja ulubiona książeczka, którą można wykorzystać w dowolnym muzeum czy ośrodku sztuki.
Space & Place
“Space and Place” to książeczka przygotowana dla dzieci i młodzieży, która pomoże im obserwować, odkrywać i rozumieć otaczającą przestrzeń. Zachęca do patrzenia, analizowania, refleksji, wyrażania opinii. Zapoznaje z podstawowym słownictwem, takim jak skala, faktura, rzut, przekrój itp. Może być zastosowana w otoczeniu szkoły, domu i w krajobrazie miasta.