pismo

Gianni Pettena w Centrum Manngha

Również 28 października w ramach cyklu “Co to jest architektura?” (współorganizowanego przez Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manngha i Goethe Institut w Krakowie) wykład zatytułowany “RADICALS” wygłosi Gianni Pettena, jeden z najwybitniejszych architektowi włoskich. Wraz z Archizoom, Superstudio i UFO, jest założycielem ruchu Architettura Radicale i od końca lat 60-tych prowadzi aktywną działalność na polu teorii i praktyki architektury eksperymentalnej, usilnie domagając się ”radykalnej reformy całej dyscypliny architektury”.

Czas: 28 października, godz. 18:00
Miejsce: Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej Manngha w Krakowie, ul. M. Konopnickiej 26.

Wykorzystując język sztuki konceptualnej oraz retorykę dyskursu politycznego, Pettena analizuje transformacje fizycznej przestrzeni w urbanistycznym kontekście. Jego niezwykle ważna ksiązka L’anarchitetto (1973) to kolaż wizualnej inwencji i fotograficznego dziennika, postrzegany jako manifest rozszerzonej wersji architektury. Pettena określa się jako „anarchitect“: artysta, który posługuje się językiem architektury oraz architekt, który nie stroni od logiki artystycznej, Pettena jest autorem eksperymentalnych projektów z pogranicza sztuki konceptualnej i land artu, które penetrują związki między naturą i architekturą.

Pettena, urodzony w 1940 roku w Bolzano, studiował architekturę na Uniwersytecie we Florencji, gdzie obecnie jest profesorem historii współczesnej architektury. Od 1983 roku wykłada także w Domus Academy (międzynarodowa podyplomowa szkoła projektowania) w Mediolanie. Od wczesnych lat 70-tych, Pettena jest gościnnym wykładowcą w wielu znanych uniwersytetach i szkołach architektury w Stanach Zjednoczonych i w Anglii. Teksty Petteny na temat sztuki, architektury i projektowania pojawiają się w takich pismach, jak m.in. „Domus”, „Casabella”, „Modo”, „Abitare” czy „D’Ars”. Jako krytyk i historyk architektury, Gianni Pettena zorganizowal wystawy najwybitniejszych architektow wspolczesnych (Venturi, Meier, Superstudio, Isozaki, London AA, Hollein). Jako architekt, Pettena jest autorem wielu projektow z pogranicza sztuk wizualnych i architektury. Jest takze autorem wielu instalacji, m.in.: „Landscapes of Memory“ (1987) oraz „Archithoughts“ (2001, in progress). Jednym z wazniejszych projektow architektonicznych jest tez ratusz miejski w Canazei (1990-97). Pettena jest autorem nowego funkcjonalnego projektu twierdzy Medici a takze kilku renowacyjnych projektow historycznych budynkow w Toskanii.

„Radykałowie to ci, którzy radykalnie odnawiali idee i wizualne języki w dziedzinie architektury, projektowania i sztuki środowiska. Wymazane granice pomiędzy dyscyplinami: wizje z lat 60-tych wciąż mają istotne znaczenie dla współczesnej sztuki i architektury. W latach 60-tych hipisi, artyści land-artu i radykałowie, powodowani rożnymi względami, wymyślili nową architekturę i wcielili ją w życie… przesunęli również granice – ten wykład jest im poświecony”.

pismo

Street Art a komercjalizacja

Zapraszamy na spotkanie kolejne spotkanie w ramach Projektu Miejskiego, w którym udział wezmą Artur Wabik i Paweł Kubicki – tym razem dyskusja będzie dotyczyć Street Artu i grożącej mu komercjalizacji.

Street art stereotypowo postrzegany jest jako sztuka niezależna. Swoimi korzeniami wyrasta z nielegalnych działań podejmowanych przez mieszkańców ubogich dzielnic wielkich miast w Stanach Zjednoczonych. W ten sposób odzyskiwali oni część skomercjalizowanej przestrzeni publicznej tym samym zaznaczając swoje miejsce w mieście. Współcześni…e jednak techniki używane przez ulicznych artystów coraz częściej wykorzystywane są w marketingu. Imitując spontaniczne działania tzw. kreatywna reklama wdziera się w kolejne przestrzenie miasta. Coraz popularniejsze staje się również wykorzystywanie sztuki ulicznej do promocji miast i poprawy ich wizerunku. Władze miejskie chętnie sięgają po nowatorskie zabiegi artystyczne do rewitalizacji przestrzeni zaniedbanych. Na ile flirt z władzami miejskimi wpływa na kondycję ulicznej sztuki? Czy komercyjny street art szkodzi czy poprawia przestrzeń wokół nas i gdzie w tym wszystkim pozostaje sztuka?

Miejsce: Małopolski Instytut Kultury, Kraków, ul. Karmelicka 27, III p.
Czas: 28 października, godz. 18:00

Paweł Kubicki – socjolog, wykładowca w Instytucie Europeistyki UJ, zajmuje się zagadnieniami z zakresu tożsamości miasta – szczególnie Krakowa. Autor książki Miasto w sieci znaczeń (Kraków 2010), członek jury konkursu Fresh Zone drugiej edycji Art Boom Tauron Festiwalu.

Artur Wabik – artysta plastyk, historyk sztuki, interesuje się głównie komiksem, pomysłodawca projektu “Komiks na Ścianach”, współautor muralu w Nowej Hucie na budynku Łaźni Nowej.

pismo

Między ortodoksją a kreacją

W dniach 20-21 października 2010 r. odbędzie się kolejna, druga już konferencja pt. “Miedzy ortodoksją a kreacją. Dialog konserwatorsko-architektoniczny” organizowana przez Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie wraz z Stowarzyszeniem Architektów Polskich SARP i Stowarzyszeniem Konserwatorów Zabytków.

Inicjatywa ma na celu zgromadzenie konserwatorów zabytków i praktykujących architektów mających do czynienia w swojej działalności z zabytkowymi obiektami i problematyką zachowania ich historycznego kształtu.

Polecamy wszystkim zainteresowanym!

PROGRAM KONFERENCJI

pismo

Akcja artystyczna Kiss

Wyspiański na pomniku – czy tylko ogromny, odizolowany od świata, parkingowy? Akcja artystyczna Julii Heuer, grupy Umschichten i Justyny Gryglewicz ma na celu spojrzenie z innej perspektywy na pomnik stojący przed Gmachem Głównym MNK oraz otwarcie dyskusji na temat aktualności tradycyjnej formy pomnikowej.

Jak pisze Aneta Rostkowska, „wydarzenie [to] umożliwi spojrzenie na pomnik Wyspiańskiego z innej perspektywy niż zazwyczaj – nie z dołu i z daleka, lecz z tego samego poziomu i z bliska. Pierwsza pozycja wytwarza relację podporządkowania, w obrębie której pomnik – prezentując niezmienną wizję historii – sprawuje hegemonię nad otoczeniem. W pozycji drugiej odbiorca zostaje bezpośrednio z nim skonfrontowany, dzięki czemu możliwe staje się zadanie pytania o jego osobisty doń stosunek. Z obojętnego przechodnia przekształca się on zatem w zaangażowanego uczestnika. Następuje odmonumentalizowanie pomnika oraz nabranie przezeń dialogicznego, żywego i zmysłowego charakteru. De facto każda z pozycji prezentuje odmienną wizję upamiętniania: w pierwszej jest ono dogmatycznym zaprezentowaniem na zawsze dookreślonego zbioru tez na temat historii, w drugiej natomiast jest procesem dynamicznej recepcji historii, interpretacji uwarunkowanej stanem współczesności. Artystyczne działanie ma ponadto zwrócić uwagę na pomnik stojący na uboczu i zapomniany. Jaki wizerunek Wyspiańskiego on nam prezentuje? Jak postrzegają tę rzeźbę mieszkańcy Krakowa i turyści? Czy jej tradycyjna forma przybliża nas do Wyspiańskiego, czy wręcz przeciwnie – oddala?”

16.10.2010, godz. 15.30
Wieczór panieński, warsztat dla dorosłych (w jęz. ang., zapewniamy tłum. na jęz. polski), prowadzenie Julia Heuer
Gmach Główny MNK, Sala Edukacyjna „Pod Kozami”
Liczba uczestników ograniczona!
Rezerwacja: agrajewska[at]muzeum.krakow.pl

W nawiązaniu do jednego z najbardziej znanych dzieł Stanisława Wyspiańskiego – “Wesela” z 1901 roku – wyrzeźbionemu artyście, znajdującemu się przed Muzeum Narodowym w Krakowie, zostanie zapewnione ‘towarzystwo’ w postaci panny młodej. W trakcie spotkania wykonamy dla niej oryginalną suknię ślubną. Warsztat poprzedzi prezentacja Katarzyny Szczygieł z krakowskiego Muzeum Wyspiańskiego na temat artysty i „Wesela”.

17.10.2010, godz. 13.00–16.30
Akcja artystyczna Julii Heuer, grupy Umschichten i Justyny Gryglewicz przed pomnikiem Wyspiańskiego, na parkingu przed Gmachem Głównym MNK. Zapraszamy wszystkich dorosłych, którzy nie mają lęku wysokości!

17.10.2010, godz. 17.00
“Jeśli nie pomnik to co?” – panel dyskusyjny z udziałem Dyrektora Muzeum Narodowego w Krakowie Zofii Gołubiew, założyciela grupy Umschichten Łukasza Lendzińskiego, kuratorki akcji “Kiss” Anety Rostkowskiej oraz założycielki Fundacji Nowej Kultury Bęc Zmiana Bogny Świątkowskiej. Moderatorem spotkania będzie Katarzyna Bik.

Udział we wszystkich odsłonach projektu jest bezpłatny. Organizatorem projektu jest Muzeum Narodowe w Krakowie. Całość współfinansuje Fundacja Hertie i Polsko-Niemieckie Towarzystwo Akademickie. Patronat nad wydarzeniem objął Projekt Miejski, w którym uczestniczy również Małopolski Instytut Kultury.

Julia Heuer, absolwentka Akademii Sztuki w Stuttgarcie, stypendystka Baden Württemberg Stiftung, projektuje oryginalne tkaniny i kostiumy, uprawia performance i sztukę instalacji, mieszka i pracuje w Wiedniu, www.juliaheuer.de.

Łukasz Lendzinski, ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Stuttgarcie, twórca grupy artystycznej Umschichten, z którą zrealizował liczne projekty w przestrzeni publicznej, od 2010 roku prowadzi kurs „Projekt i przestrzeń” w Hochschule für Technik w Stuttgarcie, www.umschichten.de.

Justyna Gryglewicz, absolwentka Wydziału Grafiki Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, zajmuje się fotografią, malarstwem, rysunkiem, video-artem, a także komiksem i projektowaniem graficznym, zwyciężczyni konkursu Sony World Photography Awards- Student Focus (Europa) oraz Międzynarodowego Konkursu “Autoportret”.

Aneta Rostkowska, doktorantka UJ, studiowała na uniwersytetach w Heidelbergu i Frankfurcie nad Menem, stypendystka Baden Württemberg Stiftung, Hertie-Stiftung i Ministra Nauki, zajmuje się sztuką współczesną i teorią sztuki, publikowała m.in. w Arteonie, Dwutygodniku, Principiach, Punkcie, Sztuce i Filozofii, Splocie i Tygodniku Powszechnym, www.parergonn.blogspot.com.

pismo

Autoportret 31 w Radiu Kraków – podcast

Na dzień przed Autoportretowym spotkaniem w Bunkrze Sztuki publikujemy podcast z dyskusją, która odbyła się we wrześniu w Radiu Kraków. Z autorką audycji, Justyną Nowicką, o nr. 31 naszego kwartalnika rozmawiają Michał Choptiany, Dorota Jędruch i Dorota Leśniak-Rychlak.

[audio:http://archiwum.autoportret.pl/wp-content/uploads/2010/10/dompol1.mp3|titles=dompol1]
[audio:http://archiwum.autoportret.pl/wp-content/uploads/2010/10/dompol2.mp3|titles=dompol2]

pismo

Dom polski w Bunkrze

Serdecznie zapraszamy naszych Czytelników i Sympatyków na kolejne spotkanie „Autoportretu” w Bunkrze Sztuki w Krakowie z cyklu „Przestrzenie kultury”. Będzie ono poświęcone tematowi nowego numeru – domowi w Polsce.

W spotkaniu wezmą udział: Piotr Korduba, Magdalena Staniszkis, Piotr Winskowski. Rozmowę poprowadzi Majka Sokal.

Miejsce: Bunkier Sztuki, Pl. Szczepański 3A, Kraków
Czas: 13 października 2010 r. (środa), godz. 18.30

Jeśli powierzymy projekt naszego domu w Polsce uznanemu współczesnemu architektowi, zazwyczaj dostaniemy budynek utrzymany w duchu ścisłego minimalizmu. Idealny jako symbol statusu, dom taki raczej nie przyjmie z wdziękiem objawów życia zwanych popularnie bałaganem. Nie wprowadzimy weń własnej dwudziesto-, trzydziestoletniej historii i jej świadków – zwykłych przedmiotów odziedziczonych po nieodległych przodkach. Otrzymamy spójne wnętrze i zewnętrze – wszystko z precyzją i konsekwencją utrzymane w historycznym przecież stylu modernizmu.

Jeżeli wybór nasz padnie na opcję tradycyjną i dom z katalogu, otrzymamy karykaturę historycznej architektury wzbogaconą o technologiczną nowoczesność – szyby zespolone o odpowiednim współczynniku przenikalności cieplnej k oraz regulowane pilotem rolety i drzwi garażu. Wewnątrz umeblujemy nasz dom pewnie współczesnym dizajnem – z może wyższej niż IKEA półki, ewentualnie tzw. meblami kolonialnymi. Nasz stolik po babci również i tutaj będzie się czuł jak piąte koło u wozu. Oczywiście jeżeli byśmy dziwnym trafem w ogóle chcieli go ze sobą zabrać…

Pozorna opozycja pozornej tradycji i pozornej nowoczesności kształtuje obraz polskiego domu ostatnich dwóch dekad. Oprócz opisu sytuacji i poszukiwania jej przyczyn, najnowszy numer „Autoportretu” pyta o alternatywę, jakieś, choćby wąskie, wyjście z opisanego klinczu