pismo

Street Art a komercjalizacja

Zapraszamy na spotkanie kolejne spotkanie w ramach Projektu Miejskiego, w którym udział wezmą Artur Wabik i Paweł Kubicki – tym razem dyskusja będzie dotyczyć Street Artu i grożącej mu komercjalizacji.

Street art stereotypowo postrzegany jest jako sztuka niezależna. Swoimi korzeniami wyrasta z nielegalnych działań podejmowanych przez mieszkańców ubogich dzielnic wielkich miast w Stanach Zjednoczonych. W ten sposób odzyskiwali oni część skomercjalizowanej przestrzeni publicznej tym samym zaznaczając swoje miejsce w mieście. Współcześni…e jednak techniki używane przez ulicznych artystów coraz częściej wykorzystywane są w marketingu. Imitując spontaniczne działania tzw. kreatywna reklama wdziera się w kolejne przestrzenie miasta. Coraz popularniejsze staje się również wykorzystywanie sztuki ulicznej do promocji miast i poprawy ich wizerunku. Władze miejskie chętnie sięgają po nowatorskie zabiegi artystyczne do rewitalizacji przestrzeni zaniedbanych. Na ile flirt z władzami miejskimi wpływa na kondycję ulicznej sztuki? Czy komercyjny street art szkodzi czy poprawia przestrzeń wokół nas i gdzie w tym wszystkim pozostaje sztuka?

Miejsce: Małopolski Instytut Kultury, Kraków, ul. Karmelicka 27, III p.
Czas: 28 października, godz. 18:00

Paweł Kubicki – socjolog, wykładowca w Instytucie Europeistyki UJ, zajmuje się zagadnieniami z zakresu tożsamości miasta – szczególnie Krakowa. Autor książki Miasto w sieci znaczeń (Kraków 2010), członek jury konkursu Fresh Zone drugiej edycji Art Boom Tauron Festiwalu.

Artur Wabik – artysta plastyk, historyk sztuki, interesuje się głównie komiksem, pomysłodawca projektu “Komiks na Ścianach”, współautor muralu w Nowej Hucie na budynku Łaźni Nowej.

Comments are closed.