Polecamy drugie spotkanie z profesorem Waldemarem Baraniewskim w ramach cyklu “Gdzie leży Plac Defilad?”. Tym razem ten wybitny znawca sztuki współczesnej i socrealizmu opowie o historii Placu, pokaże archiwalne plany, skomentuje problematyczne do dziś plany zagospodarowania, opowie o konstrukcji Pałacu Kultury i Nauki.
Miejsce: Warszawa, Muzeum Sztuki Nowoczesnej;
czas: 10 grudnia 2009, godz. 18.00.
Polecamy wystawę pokonkursową projektów na siedzibę Muzeum Historii Polski w Warszawie. Wystawione zostaną wszystkie 324 prace nadesłane na Międzynarodowy Konkurs Architektoniczny na siedzibę Muzeum. Konkurs ten został ogłoszony 6.04.2009 r., a rejestracja uczestników trwała od 30.04 do 15.06.2009 r. Na I etap Konkursu wpłynęły 324 prace. Najwięcej pochodziło z Polski, ze Stanów Zjednoczonych, czy Francji, ale wpłynęły również zgłoszenia z krajów tak odległych jak Trynidad i Tobago, Malezja, Puerto Rico czy Tajwan.
Do II etapu Jury zakwalifikowało 10 prac. 6 grudnia 2009 r. Jury ogłosiło zwycięzcę Konkursu oraz laureatów nagród i wyróżnień.
Miejsce: Warszawa, budynek SKYLIGHT, Złote Tarasy;
czas: od 6 do 20 grudnia 2009.
Joined up design for schools to inicjatywa fundacji Sorrell, która ma na celu rozbudzić w młodych ludziach wyobraźnię do tworzenia dobrego dizajnu. W programie, od 2000 r. wzięło udział 10 000 uczniów. Przebieg projektu jest następujący: reprezentacja uczniów spotyka się z projektantem (architektem, architektem krajobrazu, projektantem mody, dizajnerem – w zależności od potrzeb), z którym ustalają temat projektu, czyli co w ich najbliższym otoczeniu wymaga zmiany (podwórko szkolne, stołówka, klasy, recepcja, ale również szafki szkolne, toalety czy mundurki) oraz najważniejsze wymagania dotyczące tego projektu. Projektant przygotowuje koncepcję, który prezentuje uczniom. Dzieci, postawieni w roli klientów, zgłaszają swoje uwagi.
Efekty projektu zaprezentowane są na wystawie “What’s next for schools?” w Young Design Centre, w Londynie.
(Więcej o projekcie na stronie: Edukacja i dialog)
Podobną formułę miał projekt Senses of place, zrealizowany przez The Lighthouse. Była to seria warsztatów zakończona projektem przygotowanym przez architekta, “na zlecenie” uczniów. Opis przebiegu i efektów warsztatów jest zawarty w publikacji (PDF, 14,8 Mb). Projekt ma również stronę internetową.
Innym przykładem jest projekt Designer into schools, realizowany w czerwcu 2002, 2003 i 2004, podczas Tygodnia Dizajnu i Technologii. Profesjonalni artyści współpracowali z uczniami ze szkół o profilu artystycznym. Na stronie zamieszczono opis przebiegu projektu i materiały dla nauczycieli.
1 grudnia 2009 r. odbyło się, po raz kolejny w ramach akcji „Masz głos, masz wybór”, spotkanie radnych Dzielnicy VIII z mieszkańcami krakowskich Dębnik. Celem akcji jest inicjowanie sytuacji, w których możliwe staje się twórcze (a więc nie tylko negujące czy roszczeniowe) komunikowanie się samorządu ze swoimi obywatelami.
Ochrona parku Dębnickiego przed zabudową, ścieżki i parkingi dla rowerów, uregulowanie ruchu ulicznego – to niektóre z postulatów mieszkańców wobec radnych. Mimo, że każdy obywatel ma możliwość dotarcia zarówno do przewodniczącego rady dzielnicy jak i do radnego, który reprezentuje go z racji miejsca zamieszkania, to spotkania w szerszym gronie są potrzebne. W ich trakcie tworzy się rodzaj wspólnoty zadaniowej, która sprzyja podejmowaniu wspólnych decyzji.
Organizatorem i moderatorem spotkania było Stowarzyszenie Kultury Obywatelskiej „Scena Myśli”.
Fot. ImreKiss, Wikipedia
Serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu “Przestrzeń kultury” poświęcone bezkresowi. W rozmowie wezmą udział: Andrzej Dybczak, Patrycja Trzeszczyńska i Piotr Winskowski. Dyskusję poprowadzi Przemysław Dul.
Miejsce: Bunkier Sztuki, Kraków
Czas: 2 grudnia 2009, godz. 18.30
Dziś, o godz. 22.05, w Radiu Kraków Dorota Leśniak-Rychlak – redaktorka naczelna “Autoportretu”, oraz autorzy artykułów: Andrzej Dybczak, Jakub Pająk i Piotr Winskowski będą rozmawiać z Justyną Nowicką o ostatnim numerze “Autoportretu”.
Polecamy!