pismo

Seminarium z Ewą Kuryłowicz – nagranie

Przedstawiamy nagranie z seminarium „Autoportretu” i Wydziału Humanistycznego AGH, na którym prof. Ewa Kuryłowicz poddała analizie problem dynamiki wzajemnego uwarunkowania tożsamości architektury w mieście i tożsamości przestrzeni miasta.

[audio:http://archiwum.autoportret.pl/wp-content/uploads/2011/07/A-AGH-4-Kurylowicz-wyklad.mp3|titles=A-AGH-4-Kurylowicz-wyklad] [audio:http://archiwum.autoportret.pl/wp-content/uploads/2011/07/A-AGH-4-Kurylowicz-dyskusja.mp3|titles=A-AGH-4-Kurylowicz-dyskusja]

Dziękujemy wszystkim uczestnikom naszych seminariów i – mamy nadzieję – do zobaczenia w przyszłym roku akademickim!

pismo

Konkurs Urban Quality Award

KONKURS URBAN QUALITY AWARD 2011
ogłoszony przez spółkę akcyjną Eurohypo AG we współpracy z Topos – the International Review of Landscape Architecture and Urban Design

URBAN QUALITY AWARD 2011

W obecnych czasach większość ludzi mieszka w miastach i w przyszłości ta tendencja będzie się utrzymywać. Dlatego rozważania na temat strategii urbanistycznych i dyskusje o tym, jak miasta mogą się rozrastać, są nieodzowne. Dalszy rozwój urbanistyczny musi być zrównoważony pod kątem ekologicznym, społecznym i gospodarczym, a działania podejmowane przez miasta na skutek dynamicznie zmieniających się warunków ramowych muszą być elastyczne.

Ponadto przestrzeń miejska i jej wszystkie architektoniczne i urbanistyczne elementy stanowią zawsze odzwierciedlenie naszego społeczeństwa.
Aby w dłuższej perspektywie móc zagwarantować wysoki poziom życia w miastach, należy dostrzec w odpowiedzialnej urbanistyce całościowe i społeczne zadanie wspólnotowe. Miasta muszą oferować ludziom dynamiczną atmosferę – przestrzeń życiową, miejsce pracy, miejsca spotkań i komunikacji, a także odpoczynku. Nie tylko budynki o innowacyjnych i elastycznych strukturach nadają miastom urbanistyczną jakość, bardziej atrakcyjne stają się one także dzięki dobrze rozplanowanym i odpowiednio zaprojektowanym wolnym przestrzeniom publicznym. Do tego dochodzi jeszcze wyzwanie zarządzania rozwojem miast w taki sposób, by zapobiec dalszej degradacji środowiska i klimatu. Jako jeden z wiodących banków zapewniających finansowanie nieruchomości komercyjnych, Eurohypo odczuwa szczególną odpowiedzialność wnoszenia swojego wkładu w rozwój naszych miast. Dlatego już od kilku lat nagradza szczególnie wyróżniające się projekty urbanistyczne – pierwotnie w ramach International Urban Landscape Award, nagrody, która skupiała się na krajobrazowych komponentach, takich jak parki czy tereny zielone.

Obecnie nagroda ta uległa dalszemu przekształceniu pod kątem merytorycznym i została tym samym poszerzona. Od tego roku główny nacisk spoczywał będzie na udanej współgrze zabudowy i wolnych przestrzeni jako istotnych elementów budowy zrównoważonego i tym samym przyszłościowego miasta.
Tę jakość życia wyraża także nowa nazwa konkursu: Urban Quality Award.

W ramach tegorocznego konkursu poszukujemy projektów w Niemczech (głównej siedzibie Eurohypo) i Polsce, jednym z głównych państw działalności Eurohypo. Także w kolejnych latach oprócz Niemiec do konkursu będzie zapraszany zawsze jeden kraj kluczowy dla działalności banku. To międzynarodowe ukierunkowanie umożliwia zwrócenie uwagi na wzorcowe projekty i wspiera wymianę pomysłów.

CEL URBAN QUALITY AWARD 2011

W ramach konkursu Eurohypo nagradza publiczne i prywatne zaangażowanie, ukierunkowane na wyzwania przyszłościowego miasta, a tym samym w znaczący sposób przyczyniające się do poprawy jakości życia w mieście.

Szukamy nowatorskich, nowo utworzonych lub poddanych restrukturyzacji kompleksów budowlanych i dzielnic miejskich, które są symbolami przyszłościowych miast: zrównoważonymi i innowacyjnymi zalążkami kultury urbanistycznej, miast wartościowych, ekonomicznych i funkcjonalnych pod kątem społecznym.

Mile widziane są urbanistyczne koncepcje, będące odpowiedzią na dynamiczne zmiany demograficzne oraz gospodarcze. Szukamy ponadto kreatywnych pomysłów potrafiących sprostać społecznym, ekologicznym i ekonomicznym wyzwaniom współczesnych miast i dzielnic. Konkurs Urban Quality poświęca szczególną uwagę także efektywności energetycznej i optymalizacji pod kątem surowców, przy czym przedkładać można całościowe koncepcje lub strategie dotyczące ich zrównoważonego i kreatywnego wykorzystania.

UCZESTNICY

O nagrodę Urban Quality Award 2011 ubiegać mogą się prywatni i publiczni inwestorzy, projektanci, architekci krajobrazu i architekci oraz inne grupy społeczne. Projekty muszą być zlokalizowane w Niemczech lub Polsce. Zgłaszać można zarówno te już zrealizowane lub znajdujące się w trakcie budowy, jak również planowane.

KRYTERIA

Urban Quality Award 2011 premiuje projekty, które w szczególności poprzez swoje urbanistyczne, ale także architektoniczne, techniczne, przestrzenne, społeczne, ekonomiczne i ekologiczne komponenty wnoszą wkład w przyszłościową, zrównoważoną i trwałą budowę miast.

Ocenie podlegają takie aspekty jak:
– kontekst urbanistyczny
– użytkowanie i różnorodność użytkowania
– twórczy wkład w planowanie przestrzeni miejskiej
– oferta przestrzeni publicznych lub przeznaczonych do publicznego wykorzystania
– wspieranie życia społecznego poprzez oferty rekreacyjne i kulturalne z
– uwzględnieniem zmian demograficznych
– względy ekologiczne: energia, klimat, woda, oszczędne wykorzystanie surowców
przyszłościowy potencjał rozwiązań komunikacyjnych

WYMAGANE DOKUMENTY

Projekt powinien zostać przedstawiony w zwięzłej, ale zrozumiałej formie w postaci następujących dokumentów:
arkusz projektowy
maks. dwa plakaty DIN A1 w formacie pionowym z prezentacją projektu na podstawie planów (300 dpi przy szerokości 240 mm w formacie tif lub jpeg), perspektywy, szkice, zdjęcia (maks. 10) itd.;
opis, maksymalnie trzy strony DIN A4;
DVD z arkuszem projektowym w formie pliku pdf do druku (300 dpi) i plakatem oraz dokumentem Word z opisem wraz z legendą do rysunków i informacjami o prawach autorskich do zdjęć ze zgodą na publikację w ramach prezentacji nagrody w materiałach prasowych i dokumentacji
Językiem konkursowym jest angielski.

PRZESYŁANIE ZGŁOSZEŃ

Plakaty należy dostarczać w formie zwiniętej. Wszystkie przedkładane dokumenty należy opatrzyć pełnym adresem nadawcy, tak aby nie doszło do pomyłek, i dopiskiem Urban Quality Award 2011. Nadawcy oświadczają, że posiadają prawa do przesłanych zdjęć. W ramach dokumentacji konkursowej organizator może dysponować przedłożonymi dokumentami zarówno online, jak i w formie wydrukowanej. Materiały nie będą odsyłane.

Dopisek: Urban Quality Award 2011

Adres:
Technische Universität München
Fakultät für Architektur
Fachgebiet für Landschaftsarchitektur regionaler Freiräume
Emil-Ramann-Straße 6
85350 Freising Weihenstephan
Germany

Termin nadsyłania zgłoszeń: 31 sierpnia 2011 (data stempla pocztowego lub dowód otrzymania)

JURY

Wstępnego sprawdzenia i selekcji przedłożonych prac dokonają naukowcy z Technicznego Uniwersytetu w Monachium pod kierownictwem prof. dr Sörena Schöbla, z katedry architektury krajobrazu regionalnych przestrzeni publicznych. Z grona wstępnie wyselekcjonowanych projektów jury wybierze jednego zwycięzcę. Jury składa się z niezależnych ekspertów z Polski i Niemiec. Jury będzie podejmowało decyzje na podstawie większości głosów. Decyzje te będą ostateczne i bez możliwości dochodzenia roszczeń na drodze prawnej.

Członkowie jury:
prof. Klaus Daniels, Monachium/Darmstadt
prof. Sophie Wolfrum, Monachium
Robert Schäfer, Monachium
Ewa Porębska, Warszawa
Krzysztof Domaradzki, Warszawa

NAGRODA PIENIĘŻNA

Zwycięzca otrzyma nagrodę pieniężną w wysokości 50 000 euro.
Organizator zastrzega sobie prawo do podziału nagrody. O wykorzystaniu nagrody decydują zwycięzcy w porozumieniu ze swoimi inwestorami i architektami.
Jury może nominować maksymalnie pięć przedłożonych projektów i prac do rundy finałowej. Wszyscy nominowani otrzymają wyróżnienie.

PRZEKAZANIE NAGRODY

Nagroda zostanie przekazana podczas uroczystości w dniu 29 listopada 2011 we Frankfurcie nad Menem.

KONTAKT W PRZYPADKU PYTAŃ
Eurohypo AG
Imke Schiller
Tel.: +49 (0) 69 25 48 – 2 1429
E-Mail: imke.schiller@eurohypo.com
www.urbanqualityaward.com

pismo

Wystartowała Archirama.pl

MURATOR S.A., wydawca miesięcznika “Architektura-murator”, uruchomił nowy portal – Archirama.pl, popularny serwis poświęcony architekturze i wszelkim dziedzinom z nią związanym: dizajnowi, modzie, technice, stylowi życia. Archirama.pl za cel stawia sobie popularyzację architektury w lekki i przystępny sposób. Portal ma prezentować najświeższe wiadomości architektoniczne z Polski i ze świata. Archirama.pl daje też użytkownikom możliwość istotnego współtworzenia serwisu.

Archirama.pl budowana jest przez profesjonalny zespół miesięcznika “Architektura-murator” oraz młodych specjalistów z różnych dziedzin, redaktorem prowadzącym został Tomasz Malkowski, z wykształcenia architekt. Portal składa się z 11 działów: Panorama, Showroom, Ikony, Futurama, Retrorama, Archigramy, TVrama, Archikracja, Architour, Archikrator, Portfolia.

Polecamy i trzymamy kciuki!

[na podstawie materiałów prasowych wydawcy]

pismo

System form

Polecamy organizowany przez Międzynarodowe Centrum Kultury spacer pod hasłem „System form. Spacer śladami architektury i dekoracji architektonicznej epoki PRL”.
W najbliższą sobotę 9 lipca o godz. 11.00 będzie można chodzić po Krakowie śladami architektury i dekoracji architektonicznej epoki PRL. Tym razem organizatorzy proponują odkrywanie architektury i urbanistyki czasów PRL-u – nie tylko tych najbardziej znanych „ikon” powojennego modernizmu, ale też obiektów pomijanych i marginalizowanych tj. osiedli, budynków użyteczności publicznej etc. Do tych, które znajdują się poza centrum uczestnicy dojadą środkiem transportu z epoki – autobusem Autosan H-10!

Przewodniczką podczas spaceru będzie Dorota Jędruch, historyczka sztuki i architektury, współpracowniczka redakcji “Autoportretu”.

Na spacer obowiązują zapisy pod adresem warsztaty[at]mck.krakow.pl lub telefonicznie: 12 42 42 812. Ważne będą tylko te zgłoszenia, które otrzymają potwierdzenie organizatorów.

debaty

9 tez dla miasta

W czerwcu przedstawiciele 50 organizacji pozarządowych udali się przed ratusze miast polskich, między innymi Warszawy, Poznania i Gdańska. Na drzwiach tych instytucji umieścili listy 9 postulatów mówiące o tym, w jaki sposób i na jaką skalę obywatele powinni decydować o przyszłości swoich miast. Pomysł na opublikowanie tych postulatów na drzwiach urzędów zrodził się podczas spotkania organizacji pozarządowych 18 i 19 czerwca w Poznaniu. Do stolicy Wielkopolski przyjechali społecznicy z 17 miast, którzy twierdzą, że to mieszkańcy powinni mieć decydujący głos w niektórych sprawach dotyczących polityki miejskiej. Tak zrodził się Kongres Ruchów Miejskich.

pismo

Townscape Gordona Cullena pod naszym patronatem

Z przyjemnością informujemy, iż nakładem lubelskiego Ośrodka “Brama Grodzka – Teatr NN” ukazała się książka Gordona Cullena TOWNSCAPE, nad którą to publikacją “Autoportret” roztoczył swój patronat.

Jest to pierwsze polskie wydanie legendarnej już książki Gordona Cullena sprzed pół wieku. Autor porównuje w niej miasto do spektaklu dramatycznego i opowiada o sztuce organizowania i nadawania wizualnej spójności plątaninie budynków, ulic i otwartych przestrzeni tworzących środowisko miejskie. Książka napisana jest w konwencji atlasu-leksykonu różnych zjawisk przestrzennych. Każdemu z ponad 500 zdjęć odpowiada osobne hasło i opis.

Swoją koncepcję Gordon Cullen zaproponował po raz pierwszy w piśmie „The Architectural Review”, rozwijając ją potem w książce Townscape (1961), która natychmiast stała się głównym źródłem inspiracji dla architektów, planistów i innych osób zajmujących się miastem i jego wyglądem. Wydana w formie skróconej The Concise Townscape (której dotyczy polskie wydanie) stała się popularnym przewodnikiem po krajobrazie miasta, ponieważ poruszane w niej problemy wychodzą daleko poza sferę czysto zawodową. Niektórzy uznają, że miała ona istotny wkład w sztukę i historię architektury, ponieważ jako pierwsza badała efekty wizualne powstałe na skutek grupowania budynków oraz – definiowalne, choć często spontanicznie pojawiające się – zasady estetyki, z których te efekty powstają. Zdaniem innych, książka Cullena jak żadna inna pokazuje, w jaki sposób miasto „działa” pod względem architektonicznym. Dla wszystkich posiadających jakąkolwiek wrażliwość wizualną praca Cullena jest źródłem niekończących się fascynacji.

Jak pisze autorka polskiego przekładu, architektka i urbanistka, Ewa Kipta, Townscape to nie jest “książka nostalgiczna, negująca rozwój miast czy nowoczesność – wręcz przeciwnie, zwraca uwagę na możliwości wynikające z nowych technologii i na możliwość godzenia ich z dotychczasową tkanką miasta. Zachwycający w tej książce jest sposób rozumienia przestrzeni miejskiej jako miejsca przeznaczonego do życia wielu ludzi blisko siebie, jako wyrazu kultury współżycia, a nie tylko przypadkowego zbioru miejsc do pracy, mieszkania i usług, nagromadzenia budynków i pustych przestrzeni do przemieszczania się między nimi. […] Uczy traktować miasto jako przestrzeń spójną w przestrzeni i ciągłą w czasie – jak organizm, który żyje i rozwija się w tempie liczonym pokoleniami jego mieszkańców.”

Z kolei we wprowadzeniu do wydania polskiego, prof. Tadeusz J. Chmielewski zauważa, że “nie ma charakteru podręcznika, lecz formę pasjonującej opowieści Mistrza wprowadzającego uczniów w tajniki poznania Miasta. Autor czyni to poprzez wiele świetnie dobranych przykładów, głównie z Anglii, słynącej ze sztuki harmonijnego kształtowania krajobrazu od co najmniej osiemnastego wieku, a sztuki planowania przestrzennego i urbanistyki – szczególnie od końca dziewiętnastego wieku. Tekst niewielkimi porcjami wpleciony jest w system znakomitych rysunków i fotografii. Autor przekonuje, że o krajobrazie miasta i o samopoczuciu jego mieszkańców decyduje sztuka kształtowania środowiska. Jednocześnie podkreśla, że jest to sztuka zanikająca, miażdżona przez dziesiątki sił i procesów silniejszych od harmonii i piękna. Nie sprzyja rozwojowi tej sztuki ani redukcjonistyczne kształcenie (architekt stawia ponad wszystko bryłę swego dzieła, drogowiec – wstęgę szosy, ogrodnik – gatunki i odmiany roślin), ani rynkowa gra o przestrzeń, w której deweloper szuka przede wszystkim zysku, a nie harmonii i piękna.”

***

Wydawca: Ośrodek „Brama Grodzka – Teatr NN”, Lublin 2011
Format B5, 16,5 x 23,5 cm
Ponad 150 haseł, ok. 500 ilustracji
Druk czarno-biały
Stron 204
Cena 45 zł

Na podstawie materiałów prasowych wydawcy