Zapraszamy na czwarte, ostatnie w tym semestrze spotkanie w ramach organizowanego przez „Autoportret” i Wydział Humanistyczny AGH cyklu wykładów i seminariów „Tożsamość przestrzeni. Polskie miasta po 1989 roku”. Tym razem seminarium poprowadzi prof. Ewa Kuryłowicz, architekt, kierownik Samodzielnej Pracowni Projektowania i Teorii Architektury na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej i partner pracowni APA Kuryłowicz & Associates w Warszawie.
Prof. Ewa Kuryłowicz
Pojęcia tożsamości architektury w mieście i tożsamości przestrzeni miasta jako wzajemnie uwarunkowane i dynamiczne
Klucz do zrozumienia zjawisk opisujących współczesność, na przykładzie Warszawy przełomu wieku XX i XXI
Czas: poniedziałek, 6 czerwca 2011, godz. 12:00
Miejsce: Wydział Humanistyczny AGH, ul. Gramatyka 8A, s. 21
Bibliografia
Giddens, A. Nowoczesnośc i tożsamość, Warszawa 2006.
Kuryłowicz, E. Bazylika w Licheniu – jak wam się podoba?, “Architektura -murator”, lipiec 2008.
Nijakowski, L. Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym, Warszawa 2006.
Norberg-Schulz, Ch. Znaczenie w architekturze Zachodu, Warszawa 1999.
Ricoeur, P. O sobie samym jako innym, Warszawa 2005
Polecamy Państwa uwadze inicjatywę pod nazwą Miastoprojektor. To cykl 4 otwartych spotkań poświęconych wspólnemu projektowaniu Krakowa. Głos zabrać może każdy, kto chciałby przedstawić innym swoją wizję miasta i życia w nim. Miastoprojektor to okazja, by postulaty mieszkańców, działaczy społecznych i wizjonerów skonfrontować z wiedzą ekspercką i fantazją artystów, szansa zaprezentowania śmiałych wizji dotyczących całego miasta.
Każda z czterech zaplanowanych na pierwszą edycję sesji ma swój temat przewodni, wszystkie odbędą się w trakcie trwania 3. edycji ArtBoom Festivalu. Organizatorzy proponują zająć się zagadnieniami wokół:
1. działań rzecznych (aktywizacja bulwarów, miasto frontem do Wisły, woda w mieście, zalewy, plaże, barki, balon) – 11 czerwca
2. reform komunikacyjnych (tramwaje, autobusy, parkingi, rowery, koleje linowe, chodniki) – 12 czerwca
3. zielonych inicjatyw (parki, planty, skwery, ogrody, zwierzęta) – 23 czerwca
4. interwencji przestrzennych (place, rynki, centra dzielnic, wieżowce, gentryfikacja, zabytki) – 24 czerwca
Wszystkie sesje odbędą się w siedzibie Zbiornika Kultury przy ul. Zabłocie 23 w Krakowie.
Celem spotkań jest próba wspólnego poszukiwania odpowiedzi na pytania: jakie są problemy związane z powyższymi blokami zagadnień, jakie mogą być rozwiązania tych problemów?, jak jest? jak być powinno? co i jak udoskonalić?
Każdy, kto chciałby przedstawić swoją wizję miasta, ma do dyspozycji 10 minut na prezentację oraz mikrofon, komputer i projektor. Wszystkie propozycje prezentacji powinny być przesłane w formie krótkiego dokumentu (doc, odt, pdf) na adres mailowy organizatora krakowskiej edycji debat miastoprojektor[at]artboomfestival.pl.
Każda zgłoszona prezentacja zostanie przedstawiona przez autora.
Narzucone są jedynie: temat przewodni, ograniczenie czasu prezentacji, miejsce debaty i godzina jej rozpoczęcia
Inspiracją do zorganizowania Miastoprojektora stał się Departament Propozycji stworzony i realizowany od 2009 roku przez warszawskie Muzeum Sztuki Nowoczesnej w ramach festiwalu Warszawa w budowie.
Krakowska edycja debat powstała z inicjatywy członków Projektu Miejskiego: Marty Skowrońskiej i Tomasza Lelka przy współpracy z Magdą Mosiewicz (pomysłodawczyni formuły) i Małgorzatą Radkiewicz (Stowarzyszenie Przestrzeń-Ludzie-Miasto)
Więcej o idei powstania Miastoprojektora przeczytać można w wywiadzie z Magdą Mosiewicz przeprowadzonym dla Projektu Miejskiego.
***
O inicjatorach Miastoprojektora
Magdalena Mosiewicz – ukończyła Wydział Filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego i Wydział Operatorski PWSFTViT w Łodzi; pracowała jako dziennikarka TVP Kultura; współtworzyła internetową telewizję Instytutu Teatralnego e-teatr.tv; autorka lub współautorka filmów dokumentalnych, m.in. o Pawle Althamerze, teatrze Komuna Otwock, urbanistce Magdalenie Staniszkis; kuratorka programu “Departament Propozycji” festiwalu Warszawa w Budowie w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; prowadzi warszataty filmowe w ramach programów “Nowe media w małych miejscowościach” Fundacji Orange i “Biblioteka Plus” Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; obecnie realizuje krótkie filmy dla polskiego pawilonu na Praque Quadriennial of Performance Design and Space i prezentację video ekspozycji stałej Muzeum Historii Żydów Polskich.
Małgorzata Radkiewicz – interesuje sie zależnościami pomiędzy człowiekiem a przestrzenia; stara sie promować rower jako miejski środek transportu; teorie zamienia w praktykę jako wiceprezeska Krakowskiego Stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto; skończyła socjologię na Uniwersytecie Jagiellońskim, gdzie współzakładała Sekcję Socjologii Miasta KNSS UJ.
Marta Skowrońska – emocjonalnie rozdarta pomiędzy drogimi jej sercu trzema miastami: rodzinnym – Łodzią, lat studenckich – Krakowem i obecnym miejscem zamieszkania – Warszawą; ukończyła historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim; koordynatorka Projektu Miejskiego w roku akademickim 2009/2010; wraz z Katarzyną Zagól pomysłodawczyni i kurator konkursu dla młodych artystów i architektów Fresh Zone w ramach krakowskiego festiwalu Art Boom; obecnie współpracowniczka Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Tomasz Lelek – architekt i aktywista miejski; ukończył Politechnikę Krakowską na Wydziale Architektury i Urbanistyki; współorganizator “Spaceru po czarnych punktach Krakowa – czyli kicz w przestrzeni miejskiej” podczas 1. edycji Festiwalu ArtBoom; prowadzący cykl spotkań o kształtowaniu przestrzeni i partycypacji w ramach Projektu Miejskiego; jeden z członków rady programowej Zbiornika Kultury tworzonego przez Małopolski Instytut Kultury.
Na podstawie materiałów dostarczonych przez Organizatorów
Przedstawiamy nagranie z wczorajszego seminarium „Autoportretu” i Wydziału Humanistycznego AGH, na którym prof. Ewa Rewers zajęła się problemem marginalizacji interpretacyjnej mocy kontekstu na przykładzie polskich miast.
[audio:http://archiwum.autoportret.pl/wp-content/uploads/2011/05/A-AGH-3-Rewers.mp3|titles=A-AGH-3-Rewers]
Zapraszamy też na ostatnie w tym semestrze spotkanie – 6 czerwca gościć będziemy prof. Ewę Kuryłowicz. Szczegóły podamy wkrótce.
Przekazujemy zaproszenie od Wydawnictwa Karakter i Zbiornika Kultury związanego z Małopolskim Instytutem Kultury, na spotkanie z okazji premiery antologii najważniejszych tekstów o dizajnie WIDZIEĆ/WIEDZIEĆ. O roli refleksji krytycznej, teorii i o pożytkach płynących z wymiany poglądów dotyczących projektowania graficznego rozmawiać będą redaktorzy tomu: Przemek Dębowski i Jacek Mrowczyk oraz historyk dizajnu Andrzej Szczerski. Spotkanie poprowadzi autorka koncepcji graficznej “Autoportretu”, Anna Zabdyrska.
Czas: czwartek, 5 maja, godz. 19:00
Miejsce: Zbiornik Kultury, ul. Zabłocie 23 (obok Klubu Fabryka), Kraków
WIDZIEĆ/WIEDZIEĆ to blisko czterdzieści tekstów stanowiących zwięzły przegląd teorii i historii dizajnu ostatnich stu lat, lecz tak naprawdę – niezbędnik każdego projektanta i niewyczerpane źródło inspiracji. To nie jest kolejna książka z obrazkami. To eseje, apele i polemiki najważniejszych teoretyków i praktyków projektowania graficznego na świecie.
Jedyne, co może zirytować bardziej niż zapomnienie lub zignorowanie cię przez następne pokolenia, to przyglądanie się, jak powtarzają twoje głupie błędy – pisze Jeffery Keedy. Po raz pierwszy polscy czytelnicy mają okazję prześledzić gorące dyskusje towarzyszące kształtowaniu się nowoczesnego dizajnu. Dyskusje, które w swoim czasie odbiły się szerokim echem w projektowym świecie, do których powracają kolejne pokolenia dizajnerów i bez których znajomości trudno się obejść.
Jacek Mrowczyk – redaktor książki WIDZIEĆ/WIEDZIEĆ, projektant grafik, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Stypendysta Fulbrighta w Cooper-Hewitt National Design Museum w Nowym Jorku (2001/02) oraz Fundacji Kościuszkowskiej w Rhode Island School of Design w Providence (2006/07). Współzałożyciel i redaktor kwartalnika projektowego „2+3D“. Wykładowca na katowickiej ASP oraz RISD w Providence. Autor Niewielkiego słownika typograficznego (Czysty Warsztat, 2007), współautor (wraz z Michałem Wardą) PGR. Projektowanie graficzne w Polsce (Karakter, 2010).
Przemek Dębowski – redaktor książki WIDZIEĆ/WIEDZIEĆ, projektant grafik, redaktor, absolwent edytorstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. W latach 2005–2010 projektował okładki i książki dla najważniejszych polskich wydawnictw (m.in. W.A.B., Znak, WL, Czytelnik, WSiP). W 2008 roku współzałożył wydawnictwo Karakter, w którym zajmuje się między innymi projektowaniem szaty graficznej książek i doborem tytułów z dziedziny projektowania.
Andrzej Szczerski – historyk i krytyk sztuki, wykładowca w Instytucie Historii Sztuki UJ. Wykładał także na Uniwersytecie Goethego we Frankfurcie (2003) i na Uniwersytecie St Andrews w Wielkiej Brytanii (2004). Od 2009 roku Prezes Sekcji Polskiej Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Autor publikacji poświęconych sztuce XX wieku i sztuce współczesnej, w tym książek Wzorce tożsamości. Recepcja sztuki brytyjskiej w Europie Środkowej około roku 1900 (Kraków 2002), Modernizacje. Sztuka i architektura w nowych państwach Europy Środkowo-Wschodniej 1918-1939 (Łódź 2010). Współautor wystawy „Symbolism in Poland and Britain” w Tate Britain w Londynie w 2009 roku. Kurator wystawy „Modernizacje 1918-1939. Czas przyszły dokonany” w Muzeum Sztuki w Łodzi w 2010 roku.
Anna Zabdyrska – projektantka, miłośniczka teatru, fanka kina, scenograf, kostiumograf, członek Polskiego Związku Działkowców. Współpracuje z Muzeum Etnograficznym w Krakowie. Kuratorka wystawy „Co to jest entodizajn?”. Hobby: spanie. Od dawna próbuje rozciągnąć dobę o kilka godzin.