debaty

Konopnicka, ciuchcia i ogrodnik

IMG_506614 listopada br. odbyły się warsztaty dla mieszkańców osiedla Podwawelskiego (krakowska dzielnica Dębniki). Ich celem było wypracowanie pomysłów na rewitalizację rekreacyjnej przestrzeni wewnątrz osiedla. Organizatorem wydarzenia była Fundacja Partnerstwo dla Środowiska w ramach programu „Szkoły dla ekorozwoju”. Warsztaty zaplanował zgodnie z zasadami opracowanymi przez Project for Public Spaces dr Tomasz Jeleński z Międzynarodowego Centrum Kształcenia Politechniki Krakowskiej. Uczestnikami byli mieszkańcy osiedla, członkowie Rady Dzielnicy VIII oraz zwolennicy kreowania udanych przestrzeni publicznych: studenci architektury i członkowie stowarzyszeń związanych ze zrównoważonym rozwojem miast.

Metoda warsztatów, a także wybór terenu, który radni zaproponowali jako miejsce do zbadania, wzbudziły pewne kontrowersje wśród przybyłych na spotkanie mieszkańców. Jednak po zażegnaniu małego konfliktu poszło już gładko: przeprowadzono wizję lokalną, przepytano przechodniów i zebrano niezbędne do planowania dane. W efekcie zrodziły się pomysły na zagospodarowanie tej przestrzeni osiedlowej: usunięcie zbędnych powierzchni asfaltowych, zorganizowanie centrum osiedla, czyli „Rynku Podwawelskiego”, zainstalowanie bardziej wydajnego oświetlenia oraz wyróżnienie tzw. „landmarków”, czyli punktów charakterystycznych (pomnik Konopnickiej i zabytkowa lokomotywa na placu zabaw). Zwrócono także uwagę na możliwość ciekawej współpracy, jaką właściciel terenu osiedla, czyli spółdzielnia mieszkaniowa, mógłby nawiązać z działającą na Podwawelskim firmą ogrodniczą.

warsztaty

Przegląd prasy branżowej

Edukacja przestrzenna coraz częściej pojawia się łamach takich pism jak “Architektura & Biznes”, czy “Architektura – Murator“. Zainteresowanie ze strony architektów jest niezwykle ważne. To oni mogą wprowadzić młodych ludzi w świat architektury, krajobrazu, relacji przestrzennych, estetyki. Idealnym rozwiązaniem byłaby współpraca między architektami, a szkołami, w celu stworzenia wspólnego programu nauczania. Tak dzieje się w wielu krajach, o czym będziemy pisać w kolejnych tygodniach. Dziś przedstawiam krótkie zestawienie artykułów, związanych z tym tematem. Jeżeli znajdziecie artykuły i informacje, które pominęłam, proszę o komentarze i uzupełnienia.

Zacznę od całkiem dawnej publikacji, która ukazała się w marcu 2001 roku, w “A&B”. Anna Palej pisała o przygotowaniu do społecznej odpowiedzialności za komfort życia w miastach. Artykuł ten miał być początkiem cyklu o relacjach “architektura + dzieci”.

W artykule “Najmłodsi z architektów”, we wrześniowym numerze “A&B” 2006, Mieczysław K. Leniartek opisał proces projektowania przez dzieci i architektów pomnika upamiętniającego wydarzenia 11. września.

W numerze listopadowym 2006 “Architektura-Murator” ukazała się relacja z międzynarodowej konferencji i warsztatów PLAYCE 2006 oraz z wystawy dla dzieci “Odczuwanie architektury”.

W dniach 27.11 do 1.12.2006 roku miały miejsca warsztaty projektowe “Miasto ogród jako wzorzec projektowania ładu przestrzeni”, realizowanego z uczniami szkoły podstawowej. Warsztaty zostały opisane w lutowym (2007) numerze “A&B”

W lutym 2009 roku w “A&B” zamieszczona została notka na temat Forum Edukacji Architektonicznej, które odbyło się 3. grudnia 2008 roku. Z tej okazji zamieszczono również artykuł Olgi Bogucewicz “O czym nie mówi się w szkole?”, w którym opisane są m.in. działania Stowarzyszenia “Wędrowni Architekci”, Stowarzyszenia Akademia Łucznica i program “Dialog z otoczeniem” opracowany przez Zofię Bisiak, Annę Wróbel i Dariusza Śmiechowskiego.

W numerze lipcowo-sierpniowym 2009 “A&B” ukazał się cykl artykułów pt. “Inna szkoła”, dotyczący edukacji architektonicznej i projektowaniu szkół. Opisana została inicjatywa “KidS-Kammer in der Schule”, w ramach której niemieccy architekci realizują warsztaty w szkołach. W tym samym numerze zamieszczono wywiad z Aleksandrą Machowiak i Danielem Mizielińskim, autorami książeczki “D.O.M.E.K”, o której już pisaliśmy. Szkoda tylko, że przy takiej okazji prowadząca wywiad nie przygotowała się i nie potrafiła wymienić żadnej inicjatywy związanej z edukacją przestrzenną w Polsce, a przecież wiemy, że takie są. O czym pisze chociażby, cytowana przez nas, Anna Cymer w Gazecie Wyborczej.

pismo

Autoportret w Bunkrze Sztuki

a27-www Serdecznie zapraszamy na kolejne spotkanie z cyklu “Przestrzeń kultury”. Tym razem będziemy rozmawiać o przestrzeniach wirtualnych. Dyskusję poprowadzi Michał Choptiany, a udział wezmą Zoltán Gyalókay, Artur Wabik i Bogdan Zalewski.

Miejsce: Bunkier Sztuki, Kraków
Czas: 17 listopada 2009, godz. 18.30

pismo

Labirynt przestrzennych zdarzeń. WESTIWAL – SZTUKA ARCHITEKTURY

logo_ruch_m4Polecamy festiwal, którego celem jest stworzenie wspólnej odpowiedzialności mieszkańców za przestrzeń miejską. Odbędzie się on w Szczecinie, mieście, które kandyduje do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Zaplanowano wiele debat, prezentacji, wystaw czy projekcji filmowych. Motywem przewodnim jest próba odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób zmaterializować myśl i potencjał twórczy w trójwymiarze miasta?

Miejsce: Szczecin; czas: 0d 5 do 27 listopada 2009.

warsztaty

Oswoić przestrzeń – szkolenie

01Zapraszamy nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów i liceów województwa małopolskiego na szkolenie, które odbędzie się w styczniu i lutym 2010 roku, w ramach programu “Autoportret. Warsztaty”. Szkolenie ma na celu zapoznanie uczestników z ideą edukacji przestrzennej, przekazanie narzędzi przydatnych w pracy z tematem: architektura i krajobraz kulturowy oraz udostępnienie materiałów ułatwiających formułowanie autorskich programów edukacyjnych. Karty zgłoszeniowe należy nadsyłać do końca listopada 2009 roku.

debaty

Rozumienie Miasta

P1010059

Możliwość uczestniczenia w procesie planowania przestrzeni miejskiej wydaje się być jednym z podstawowych praw mieszkańców. Rzadziej słyszy się, że tam gdzie prawo – jest i obowiązek. Na przykład obowiązek rozumienia (choćby w bardzo ogólnym sensie), na czym polega planowanie przestrzenne oraz jakie – w sensie urbanistycznym, społecznym czy historycznym – jest nasze miasto.

Program „Zrozumieć Miasto” od roku 2004 zaprasza mieszkańców Nowej Huty na spotkania poświęcone przestrzeni (architektonicznej i społecznej) tej dzielnicy. W ciągu ostatniego roku odbyło się 8 takich spotkań. Prelegentami są osoby zajmujące się tematyką odnowy miast w obszarze architektury, gospodarki, ochrony środowiska, kultury, bezpieczeństwa czy funkcji społecznych. Ich wybór jest bardzo demokratyczny: z jednej strony tak uznani architekci jak prof. Krzysztof Skalski, z drugiej – doktoranci czy studenci. Tematem jest zawsze Nowa Huta, często w bardzo szerokim kontekście. Spotkania są otwarte: zwykle przychodzą ludzie zawodowo związani z Nową Hutą, a także mieszkańcy – oni najbardziej żywiołowo reagują na głoszone przez prelegentów treści. Spotkania z cyklu „Zrozumieć Miasto” odbywają się najczęściej w siedzibie organizatora – w Ośrodku Kultury im. C. K. Norwida w Nowej Hucie.