pismo

David Crowley w Krakowie

David Crowley

Polecamy wykład Davida Crowley’a, który odbędzie się w dniu 22 lutego 2014 roku o godz. 17.00 w Muzeum Narodowym w Krakowie w związku z finisażem wystawy „Reakcja na modernizm. Architektura Adolfa Szyszko-Bohusza” zorganizowanej przez fundację Instytut Architektury i MNK.
David Crowley będzie zastanawiał się, w jaki sposób projekty Adolfa Szyszko-Bohusza latach 30. XX wieku były przeniknięte ideami – formułowanymi często w Europie międzywojennej – na temat sposobów wyrażania się władzy w nowoczesnej architekturze. Wiązało się to zarówno z zarządzaniem przeszłością, jak i projektowaniem przyszłości. Szyszko-Bohusz, jako architekt i konserwator najważniejszych polskich zabytków, z bliskimi znajomościami w najwyższych kręgach politycznych kraju, był predestynowany, by zajmować się jednym i drugim. Skupiając się na zaprojektowanym przez niego wejściu do krypty Piłsudskiego na Wawelu i Domu im. Marszałka Józefa Piłsudskiego przy Oleandrach, Crowley zajmie się także poszukiwaniem powiązań dzieł Szyszko-Bohusza z głęboko zakorzenioną w polskiej kulturze politycznej symboliką śmierci, a także związkami, które architekt chciał ustanowić z kulturą klasycznego antyku.

Wprowadzenie: Dorota Leśniak-Rychlak

Miejsce wykładu: Sala u Samurajów, Muzeum Narodowe w Krakowie, Gmach Główny Aleja 3 Maja 1

A pod tymi linkami znajdują się artykuły Davida Crowley’a opublikowane na łamach Autoportretu:
Styl zakopiański – styl narodowy
Krajobrazy zimnej wojny
Transhumanizm w dizajnie

David Crowley
kierownik Department of Critical Writing in Art and Design w Royal College of Art w Londynie. Jest krytykiem dizajnu oraz kuratorem wystaw, ostatnio: Cold War Modern: Design 1945-1970 (Victoria and Albert Museum, Londyn, 2008-2009. Interesuje się Europą Środkowo-Wschodnią, opublikował (jako autor bądź redaktor) kilka książek poświęconych historii kulturowej tego regionu. Jest redaktorem (wraz z Susan Reid) tomu Pleasures in Socialism. Leisure and Luxury in the Eastern Bloc (Northwestern University Press, w druku, 2010).

Comments are closed.