wykład dra Filipa Bruno „Modernistyczna utopia/dystopia urbanistyczna ok. 1945-1960”, który odbędzie się w ramach cyklu „Architektura współczesna. Idee – ideologie”;
miejsce: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki w Warszawie;
czas: 20 maja 2008, godz.18.00.
wykład otwarty „Struktury kinematyczne”, który wygłosi filmoznawczyni Agnieszka Szeffel. Jest to kolejne spotkanie przygotowujące do warsztatów poświęconych ekspresji człowieka w architekturze;
miejsce: Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej s. 313;
czas: 21 maja 2008, godz. 18.00
Projekt artystyczno-społeczny „W sprzecznym mieście – dokumenty tożsamości” poświęcony tzw. łódzkiemu Manhattanowi – osiedlu wybudowanemu w Łodzi w latach siedemdziesiątych, które miało być wizytówką postępu. Celem projektu jest odkrycie tożsamości miejsca oraz jego mieszkańców poprzez spojrzenie na osiedle z perspektywy artysty, badacza i kuratora sztuki. W programie m.in. instalacja dźwiękowa Krzysztofa Topolskiego, inscenizowany spacer po osiedlu z Joanną Warszą („Kim byli Indianie Manhattanu?”), akcja artystyczna Jacka Niegody, wystawy (Julita Wójcik, Szymon Kobylarz, Michał Brzeziński, Karolina Zdunek), pokazy filmowe, warsztaty
wykład „Miasta Japonii: Edo – Tokio”, który wygłosi Masatsugu Murabayashi z Departamentu Planowania Przestrzennego Value Management Institute w Tokio. Prelekcja obejmuje dwa spotkania, pierwsze nosi tytuł „Narodziny Tokio z miasta Edo”, drugie – „Tokio – teraźniejszość i przyszłość”. Wykład jest kolejną propozycją z cyklu „Koncepcja miasta w kulturach Bliskiego i Dalekiego Wschodu”;
miejsce: Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manngha w Krakowie;
czas: część pierwsza – 13 maja 2008, godz.18.00, część druga – 14 maja 2008, godz.18.00.
polecamy wystawę „ManualCC. Instrukcje gier dla początkujących i zaawansowanych”, w ramach której widzowie mogą, według podanej instrukcji, własnoręcznie wykonać prace wymyślone przez artystów; wystawę będzie można oglądać dwadzieścia cztery godziny na dobę, siedem dni w tygodniu za pośrednictwem nowego portalu Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”;
miejsce: trójwymiarowa wirtualna galeria – www.csw.torun.pl ;
czas: od 28 marca do 31 października 2008;
ManualCC powstał w ramach seminarium dyplomowego Muzealniczych Studiów Kuratorskich Uniwersytetu Jagiellońskiego w 2007 roku. Grupa dwunastu kuratorek (Marianka Dobkowska, Magdalena Drągowska, Anna Grajewska, Ewa Kobylarczyk, Magdalena Lipska, Cecylia Malik, Noriko Nagashige, Agnieszka Pindera, Monika Rendzner, Anna Sulich, Magdalena Torbus, Marika Zamojska) z Sebastianem Cichockim w roli promotora wspólnie stworzyli koncepcję wystawy, poświęconej grom i partycypacji. Autorzy zastosowali licencję Creative Commons, pozwalając tym samym na swobodne kopiowanie, rozpowszechnianie, odtwarzanie i wykonywanie projektu w całości lub tylko jego fragmentów. Wystawę ManualCC będzie można oglądać przez całą dobę, siedem dni tygodniu za pośrednictwem nowego portalu toruńskiego Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki czasu”. 28 marca 2008 pod adresem www.csw.torun.pl zostanie otwarty dostęp do trójwymiarowej wirtualnej galerii, gdzie każdy będzie mógł obejrzeć wystawę, zapoznać się z towarzyszącym jej programem edukacyjnym, a także samodzielnie stworzyć katalog, drukując ulubione prace i umieszczając je w wykonanym według zamieszczonej instrukcji oryginalnym pudełku. Wystawie towarzyszy ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Michała Jacaszka – jest to materiał oparty na interpretacji bogactwa dźwięków, jakie paradoksalnie słyszymy przy zatkanych uszach (wykorzystane zostały m.in. narzędzia laryngologiczne!).
Polecamy wystawę „To zależy…” będącą zwieńczeniem projektu artystycznego Szwajcarki Seline Baumgartner. W swojej instalacji artystka skupia się na relacjach między mieszkańcami wielkich blokowisk, na ich stosunku do struktury architektonicznej budynków oraz mieszkania jako terytorium prywatnego;
miejsce: Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku;
czas: od 25 kwietnia 2008 do 15 czerwca 2008, godz. 18.00;
Projekt „To zależy…” został zrealizowany w ramach programu rezydencyjnego Instytutu Sztuki Wyspa – WyspaAirPort, we współpracy ze Szwajcarską Fundacją dla Kultury ProHelvetia. Szwajcarska artystka Seline Baumgartner przez trzy miesiące badała historyczne, socjologiczne i polityczne przemiany Gdańska. Szczególnie zainteresowała się osiedlami mieszkaniowymi budowanymi z wielkiej płyty na przełomie lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych – zarówno ich wymiarem architektonicznym, jak i socjologicznym. Będąca rezultatem projektu instalacja, stawia pytania o kondycję i miejsce człowieka w blokowisku, a także demaskuje kontrast pomiędzy utopijnymi założeniami architektonicznymi a faktycznymi warunkami mieszkalnymi w bloku.