W drugiej części poświęconej edukacji przestrzennej we Francji chciałabym zaprezentować materiały edukacyjne oraz publikacje, do których udało się nam dotrzeć:
CAUE (Conseils d’Architecture, d’Urbanisme et de l’Environnement) zamieściło na swojej stronie materiały dla nauczycieli, do wykorzystania na różnych zajęciach lekcyjnych. Na stronie znajduje się również publikacja „Les programmes de l’école primaire en lien avec l’architecture, l’urbanisme et la valorisation du patrimoine (mai 2008)” przedstawiająca te elementy programów szkolnych, które dotyczą architektury i urbanistyki.
Materiały znajdują się na stronie CAUE, w zakładce ESPACE PEDAGOGIE/ Architecture et l’urbanisme dans les programmes scolaires
Les enfants du patrimoine – pistes pour projets pédagogiques. Publikacja przedstawiająca spis literatury przydatnej w prowadzeniu zajęć.
Jak zauważyliście baza projektów francuskich jest zdecydowanie mniejsza od chociażby niemieckiej. Nie musi to oznaczać, że tych projektów jest mniej. Może po prostu trudniej je znaleźć. Jeżeli komuś udałoby się coś znaleźć – prosimy o nadsyłanie komentarzy.
Drodzy Czytelnicy i Przyjaciele “Autoportretu”!
Pragniemy uspokoić niecierpliwiących się prenumeratorów i czytelników wyglądających nowego numeru kwartalnika w salonach prasowych – nr 30 pod hasłem “Nowoczesności” wyruszył już do drukarni i wkrótce powinien pojawić się na półkach sklepowych i w Państwa skrzynkach pocztowych. W tym tygodniu ujawnimy jeszcze okładkę i spis treści numeru. Za wszelkie niedogodności wynikające z opóźnienia przepraszamy i mamy jednocześnie nadzieję, że sama lektura “Nowoczesności” skutecznie je Państwu zrekompensuje.
Serdecznie pozdrawiamy,
Redakcja “Autoportretu”
Mamy przyjemność zakomunikować, iż w wydanym kilka tygodni temu nakładem Wydawnictwa Karakter albumie PGR. Projektowanie graficzne w Polsce pod redakcją Jacka Mrowczyka i Michała Wardy, swoje miejsce w panteonie polskich grafików i ilustratorów znalazła graficzka “Autoportretu”, autorka obecnej makiety naszego kwartalnika, Anna Zabdyrska, zaś hasło jej poświęcone zostało zilustrowane fragmentem nr. 27 – “Przestrzeni wirtualnych”. Ani serdecznie gratulujemy, a Państwa zapraszamy do lektury i do odwiedzania internetowego odpowiednika albumu, czyli serwisu Pgrdizajn.
Trwa sezon na modernę i bardzo nas to cieszy. Kilka dni temu (5 kwietnia) zakończyła się wystawa “Modernologie. Artyści współcześni badają nowoczesność i modernizm” w warszawskim Muzeum Sztuki Nowoczesnej, której kuratorem była Sabine Breitwieser, i niestety ci, którzy nie zdążyli, nie zobaczą już zgromadzonych tam prac Anny Artaker, Gustava Metzgera, Toma Holerta i Claudii Honecker, Christophera Williamsa i wielu innych.
Do 30 maja jest jeszcze możliwość obejrzenia wystawy “Modernizacje 1918-1939. Czas przyszły dokonany” w łódzkim ms2. Kuratorem wystawy jest Andrzej Szczerski z Instytutu Historii Sztuki UJ. Ekspozycji gromadzącej przykłady modernizacji w dziedzinach sztuk wizualnych, architektury i wzornictwa, mające pokazać próbę budowania “Nowej Europy” w okresie międzywojnia towarzyszy cykl wykładów zorganizowanych we współpracy z Uniwerstytetem Łódzkim. Organizatorzy wystawy pomyśleli również o najmłodszych gościach – dla dzieci od lat 4 zorganizowane zostały warsztaty zatytułowane “Miastorób”, w ramach których dzieci będą mogły się wcielić w rolę projektantów utopijnego miasta.
Międzynarodowa Unia Architektów ogłosiła konkurs w ramach programu roboczego Architecture and Children pod nazwą UIA Architecture and Children Golden Cubes. Program jest adresowany do wszystkich instytucji zajmujących się prowadzeniem programów edukacyjnych adresowanych do dzieci i młodzieży, a mających na celu uwrażliwienie młodych pokoleń na jakość architektury, życia w mieście i zrównoważony rozwój. Konkurs swoim zakresem obejmuje działania mające miejsce pomiędzy 1 stycznia 2007 a 15 marca 2011. Nagrody zostaną przyznane w trzech kategoriach: szkoły (dyrektorzy, nauczyciele, uczniowie), instytucje (np. fundacje, muzea) i media (drukowane i audiowizualne).
Szczegóły oraz wszelkie potrzebne dokumenty można znaleźć pod tym adresem.
Termin zgłoszeń upływa 15 marca 2011 r.
Nieformalna grupa studentów Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej postanowiła zmierzyć się z materią przestrzeni publicznej w sposób bezpośredni. W odróżnieniu od wirtualnego projektowania, czyli codzienności przyszłych architektów, „Roboty parkowe” to pomysł na realne przetworzenie skweru przed Wydziałem Architektury przy ulicy Podchorążych. Kulminacyjnym momentem projektu będzie jednodniowy happening w połowie maja, w czasie którego powstanie, także jednodniowa, „zabudowa” skweru. Budulcem staną się kostki prasowanej słomy. Autorzy pomysłu planują rozwijać dyskusję o terenie przy Wydziale Architektury oraz o przestrzeni publicznej w ogóle na www.roboty-parkowe.blogspot.com. Jako instytucja wspierająca – i popierająca – pomysł, trzymamy kciuki za powodzenie projektu.
Na zdjęciu: „burza mózgów” w wykonaniu zespołów „Robót” i MIK.